۵ نمونه کلان داده در دنیای واقعی و چگونگی تبدیل آنها به سرمایه
سازمانها از مدتها پیش متوجه شدهاند که اطلاعات برای تصمیمگیری مناسب حیاتیاند. اما این قضیه در حوزهی کلان داده، بسیار مهمتر از قبل است. روش جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها توسط شرکتها با پیشرفت در هوش مصنوعی، محاسبهی ابری و دستگاههای اینترنت اشیا، اساساً تغییر کرده است.
طبقهبندی سرراست دادههای جمعآوری شده، مرتبسازی دستی را برای انسانها غیر ممکن میکند. آنها مجبورند به منظور شناسایی الگوها، گرایشها و بینشهای فوقالعادهای که شکل دهندهی تصمیمات تجاریاند، به الگوریتمهایی پیشرفته روی آورند.
پیادهسازی نیازهای سیستم به جمعآوری و تجزیه و تحلیل کلان داده یکی از بزرگترین چالشهایی است که شرکتها امروزه با آن روبهرو هستند. به دلیل مزایای قابل توجه به دست آمده از یک استراتژی کلان داده خوب، بیشتر صنایع سعی در انجام این کار دارند. در اینجا تعدادی نمونهی کلان داده در کسب و کار امروزی بیان شده است.
مراقبتهای بهداشتی
صنعت مراقبتهای بهداشتی هرگز از نظر داده کسری نداشته است. مشکل اینجاست که سازمانهای مراقبت بهداشتی برای استفادهی موثر از این دادهها در پیکار بودهاند.
قسمتی از این چالش به طبیعت بدون ساختار دادهها برمیگردد.
ترکیب سنجههای ساختار یافته مانند هزینههای سربار و میزان داروهای تجویز شده در یک الگوریتم، واقعا ساده است ولی توجیه دادههای ارزشمند موجود در منابعی مانند نمودارهای پزشکی (که برخی از آنها هنوز هم به صورت دست نوشتهاند) بسیار سختتر است و حتی قبل از مسائل مربوط به انطباق با حریم خصوصی بیمار، که یکی از چالشهای اصلی کلان داده در مراقبتهای بهداشتی است، مورد توجه قرار میگرفتند.
همانطور که بهبود تجزیه و تحلیل کلان دادهها با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ادامه دارد، با این حال سازمانهای مراقبتهای بهداشتی در حال یافتن راههای متعددی هستند تا از این مجموعه دادهها سود ببرند.
نمونههای مختلفی از کلان داده در مراقبتهای بهداشتی وجود دارد که ارزش اشاره دارند. تجزیه و تحلیل طولانی مدت روال تشخیص بیماری، درمان و نتایج سلامتی میتواند در نهایت هزینهی مراقبت را از طریق حذف عادات بیفایده یا زائد، به طور قابل ملاحظهای کاهش دهد.
متخصصان مراقبتهای بهداشتی نیز میتوانند مدلهای پیشبینی دقیقتری برای انواع مختلف شرایط و درمانها ایجاد کنند که به آنها اجازه میدهد در زمان مراقبت از بیمار، تصمیماتی آگاهانهتر بگیرند.
با افزایش دستگاههای پزشکی اینترنت اشیا که قابلیت پوشیدن دارند، سازمانها قادر خواهند بود که حتی دادههای بیشتری از بیماران جمعآوری کنند تا تجزیه و تحلیل کلان دادههایشان را به طور مداوم بهبود بخشند.
رسانه و سرگرمی
دیجیتالی کردن محتوای سرگرمی در مسیر توسعهی شرکتها و خرید و فروش تولیدات و خدمات آنها تحولی عظیم به بار آورده است. با این حال تجارت الکترونیک تنها ۱۴.۳ درصد خرده فروشان آمریکا را شامل میشود. این رقم نمیتواند از چگونگی عملکرد مردم به عنوان مشتری یا تاثیر کل نمونههای کلان داده در خرده فروشی، تصویری کلی برساند.
بر طبق دادههای نیلسن (Nielsen)، جوانان (افراد بین سنین ۱۸-۳۴ سال) ۴۳ درصد از وقتی را که صرف رسانهها میکنند، در پلتفورمهای دیجیتال به سر میبرند که تقریبا به یک سوم این رسانهها از طریق گوشیهای هوشمندشان دسترسی دارند.
این تعاملات یک صف طولانی از سطوح داده میسازد که میتواند به شرکتها کمک کند تا تولیدات و خدماتشان را در موقعیت موثرتری قرار دهند.
با تحلیل کلان دادهها که قابلیت یافتن الگو در این دادهها را میسر میسازد، تولیدکنندگان محتوا میتوانند علایق و تقاضاهای مخاطبان را خیلی دقیقتر از قبل پیشبینی کنند. آنها به جای اینکه محتوایشان را در رابطه با یک سری از گروههای تمرکز بسازند که ممکن است نشانی از مخاطبان واقعی نداشته باشند، میتوانند از روند دادهها استفاده کنند تا محتوای بخصوصی را برای جمعیت خاصی هدف قرار دهند.
شرکتها با درک اینکه کاربران چگونه وقتشان را صرف رسانه و سرگرمی میکنند، همچنین میتوانند از سیستم عاملهای توزیعشان حداکثر استفاده را ببرند تا مشتریانشان را همانجایی که هستند ملاقات کنند.
حمل و نقل
ترکیب تگهای هوشمند بازشناسی با امواج رادیویی، ردیابی GPS و سنسورهای اینترنت اشیا «شهر هوشمند» در حال تغییر روشی است که شرکتها و برنامهریزان شهری از زیرساختهای حمل و نقل استفاده میکنند.
این دستگاهها حجم عظیمی از داده تولید میکنند که از نحوهی استفادهی مردم از این زیرساختها و نحوهی تاثیرگذاری متغیرهایی مانند آب و هوا، تصادفات و تعمیرات بر روی الگوهای ترافیک، تصویری واضح ارائه میدهد.
با اتومبیلهای خودران که در شرف وقوع هستند، کارایی بالقوهی این دادهها در سالهای پیش رو به طور قابل توجهی افزایش مییابد. برنامهریزان شهری میتوانند از دادههای دقیق جمعآوری شده از سنسورهای اینترنت اشیا استفاده کنند تا بزرگراههای بهتری طراحی کنند و زیرساخت موجود را بهینه کنند تا حمل و نقل را به یکی از سادهترین نمونههای تجسم کلان داده تبدیل کنند.
الگوریتمهای پیشرفتهی محاسبهی ابری میتوانند دادههای جمعآوری شده توسط سنسورها و رفت و آمدهای مکرر را تجزیه و تحلیل کنند تا افراد را از اینکه چگونه میتوانند مقرون به صرفهتر به مقصد برسند آگاه کنند و از مناطق پرترافیک دور بمانند.
قدرت پیشبینی ناشی از تجزیه و تحلیل کلان دادهها همچنین میتواند خطرات بالقوه را قبل از اینکه تبدیل به تهدید شوند، شناسایی کند و به رانندگان یا مهندسان شهری هشدار دهد که وسیلهی نقلیه یا پلی نیاز به تعمیر دارد.
خدمات مالی
جای تعجب ندارد که صنایع بانکداری و خدمات مالی در استفاده از تجزیه و تحلیل کلان داده سریع عمل کردهاند. چه این دادههای مالی از مشتریان جمعآوری شده باشند یا گزارشاتی از بازارهای مختلف سرمایهگذاری باشند، این سازمانها حجم بالایی از داده را در اختیار دارند.
سرعت بالای کوچکسازی سختافزارهای پردازش و رشد محاسبات ابری منجر شده تا شرکتهای خدمات مالی دیگر نیازی نداشته باشند تا بر ابر رایانههای قدیمی تکیه کنند. در عوض با استفاده از جدیدترین امکانات در محاسبات عملکرد بالا، به غربال کردن کوهی از دادههایی که روزانه گردآوری میکنند، میپردازند.
جنبههای مختلف صنعت مالی این را به مثال خوبی از کلان داده تبدیل میکند. اکثر معاملات سهام جهان در حال حاضر توسط الگوریتمهای معاملات بسامد بالا (HFT) مدیریت میشوند که سیگنالهای بازار را از منابع مختلف دریافت میکنند و برای خرید یا فروش در چند صدم ثانیه تصمیم میگیرند.
شرکتهای بانکداری و کارتهای اعتباری همچنین میتوانند با استفاده از تحلیل کلان داده، فعالیتهای مربوط به خرید را کنترل و مدیریت کنند و با شناسایی کلاهبرداران به طور بالقوه از هزاران دلار پسانداز مشتریان حفاظت کنند. همین روش میتواند برای اقدامات امنیت سایبری نیز به کار گرفته شود.
تولید
درکی که اغلب از صنعت تولید وجود داشت، بخشی بود که در حال زوال سریع است. ولی در دهههای اخیر به لطف خودکارسازی و دیگر فناوریهای هوشمند که کارخانهها را کارآمدتر و سودمندتر ساخته، این صنعت بازگشت لذتبخشی را تجربه کرده است.
ماشینآلات صنعتی امروزی با دستگاههای مختلف اینترنت اشیا تجهیز شده است که دادههای ارزشمندی را برای شرکتها تهیه میکند که میتواند جهت سادهسازی عملیات و کاهش چشمگیر هزینهها مورد استفاده قرار گیرد.
گردآوری دادههای بیشتر در هر سطح از روند تولید، دید بهتری در عملکرد و نحوهی دریافت محصولات و استفاده توسط مصرفکنندگان تدارک میبیند که نمونهای مهم از کلان داده است.
در تحلیل کلان دادهها میتوان از این دادهها به منظور طراحی تولیدات بهتر که با نیازهای مشتریان همترازی بیشتری دارند، استفاده کرد.
به جای سرمایهگذاری در تحقیقات فشرده، گردآوری مداوم دادهها رویکردی تکراری را برای پاسخگویی سریع به نیازهای بازار طراحی میکند.
سازمانها با تجهیزات تولید مجهز شده به اینترنت اشیا، میتوانند از دادههای حاصل برای پیشبینی زمانی که ماشینآلات نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارند استفاده کنند و به سمت برنامهی تولید موثرتری بروند.
گردآوری دادهها در طی فرایند توزیع و ذخیرهسازی کمک میکند تا زنجیرههای تامین را به منظور جلوگیری از تاخیرهای هزینهبر و خطاهای انسانی بهبود بخشیم.
حوزهی کلان داده در حال حاضر روی کار است. سازمانهایی که به منظور سرمایهگذاری بر روی فرصتهای ارائه شده قدم برمیدارند، بدون شک از مزیتهای رقابتی در سالهای آینده لذت خواهند برد.
1 thought on “۵ نمونه کلان داده در دنیای واقعی و چگونگی تبدیل آنها به سرمایه”