۱۰ نوآوری در فناوری فروش دیجیتال
سازمانهای خرده فروشی امروزی مجبور شدهاند همراه با تغییر شکل نیازها و تقاضاهای مشتریان، در روشهایشان تجدید نظر کنند.
به همین دلیل است که فروشندگان مبتکر در حال توسعه دادن و عمومی کردن شکلهای جدیدی از فناوری فروش دیجیتال هستند تا تجربهی مشتری بهتری برای مصرفکنندگان بسازند.
تعریف فروش دیجیتال
خب، فروش دیجیتال دقیقا چیست؟ این اصطلاح به اندازهای گسترده است که روشها و استراتژیهای مختلفی را در بر میگیرد که به سازمانهای خرده فروشی اجازه میدهند تا از فناوری به منظور کارآمدسازی و تنوع بخشیدن به تجربههای مشتری استفاده کنند. ولی فروش دیجیتال بیش از اتخاذ آخرین ابداعات و پلتفرمهاست. این اصطلاح همچنین شامل تصویرسازی مجدد از تجربهی فروش، تهیهی راههای جدید دستیابی به مشارکت برای مشتریان و کمک به سازمانهاست تا تولیدات و خدماتشان را از طریق کانالهایی که در چند سال گذشته وجود نداشتهاند، تحویل دهند.
این انقلاب دیجیتال به دلیل تغییر سلایق و انتظارات مشتری به شدت مهم است. مشتریان امروزی دیگر حوصلهی رابطهای پیچیدهی وبسایت یا تجربههای ناخوشایند داخل فروشگاه را ندارند. مشتریان از فروشندگان انتظار دارند که چندین بستر در اختیار آنها قرار دهند تا با مطابقت با برنامههایشان، به شکل موثرتری به نیازهایشان پاسخ دهند.
اگر فروشندگان خواستار برنده شدن و حفظ مشتریان هستند، باید از استراتژیهای فروش دیجیتالی استفاده کنند که به آنها اجازه میدهد تا تجربههای کاربری بسازند که افراد به دنبال آن هستند.
۱۰ نوآوری در فناوری فروش دیجیتال
در خط مقدم انقلاب فروش دیجیتال، فناوریهای مهیجی وجود دارند. در اینجا ما به ذکر مهمترین آنها میپردازیم.
۱. واقعیت افزوده
شاید که تمام سرفصلها متعلق به واقعیت مجازی باشد ولی احتمال بیشتری وجود دارد که در دهههای اخیر واقعیت افزوده تاثیر مستقیمی بر زندگی مصرف کنندگان داشته است. واقعیت افزوده شامل همپوشانی دیجیتال عناصر گرافیکی تولید شده بر روی دنیای فیزیکی است. این عناصر معمولاً از طریق عینکهای مخصوص یا دوربین گوشی هوشمند ایجاد میشوند.
مشتریان با ابزارهای واقعیت افزوده میتوانند بفهمند که یک وسیله در منزلشان چگونه به نظر میرسد یا سریعاً قفسهی یک فروشگاه را با موبایلشان اسکن کنند تا بفهمند چه مواردی برای فروش وجود دارد. فروشندگان متفکر تنها متوجه کارهای سطحی هستند که میتوان با واقعیت افزوده انجام داد. به همین دلیل عدم سرمایهگذاری بر روی فناوریهای امروزی میتواند سازمانها را در آینده دچار عقبافتادگی کند.
۲. کلان داده
به لطف فناوری اینترنت اشیا، سازمانها بیش از قبل در حال گردآوری اطلاعات در مورد مشتریان و رفتارهایشان هستند. آنها همچنین در حال ردیابی سنجههای اصلی کسبوکار هستند که از اتفاقات روز به روز بازار، تصویری جزئی ارائه میدهد. قطعاً حجم بالای دادهای که جمعآوری میکنند از پارازیتهای بیمعنی بیشتر است. خرده فروشان به منظور استخراج تمایلات و بینشهای پرمعنی از این دادههای بدون ساختار، به ابزارهای قدرتمند تجزیه و تحلیل «کلان داده» روی آوردهاند. این برنامهها که توسط یادگیری ماشینی طراحی شدهاند، قادرند که از تمام فعالیتهای تجاری دیدگاهی جامعتر ارائه دهند، به سازمانها امکان برنامهریزی بهتر دهند و برای پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتریانشان، اقدامات استراتژیک بیشتری انجام دهند.
۳. سفارشات قابل پیشبینی
سفارشات قابل پیشبینی که یکی از استفادههای کلیدی از تجزیه و تحلیل کلان داده است، با یک بررسی اجمالی از عادات خرید مشتریان و مشخصههای جمعیتشناختی شروع شد.
این به خرده فروشان اجازه میدهد تا پیشبینی کنند که چه محصولات و خدماتی از طرف مشتریان درخواست میشود. با این کار پیشنهاد مناسب را در زمان مناسب به شخص مناسب ارائه میدهند تا احتمال خرید را به حداکثر برسانند.
۴. اتوماسیون زنجیره تأمین
حفظ جریان حرکت کالاها از زنجیرههای تامین جهانی و ورودشان به قفسههای فروشگاهها (یا درب منزل مشتریان) یک تعهد پیچیده است. یک تاخیر یا اخلال چند ساعته میتواند امواج کوچکی را وارد شبکهی تحویل کند که اغلب بر روی خدمات ظاهراً نامرتبط تاثیر میگذارد.
به لطف گسترش اتوماسیون، ردیابی با امواج رادیویی و برنامههای حمل و نقل بهینه شده توسط الگوریتمهای پیچیده، خرده فروشان از فناوری دیجیتال استفاده میکنند تا محصولات را سریعتر و کارآمدتر از قبل تحویل دهند تا زمان انتظار مشتریان را برای دریافت خرید یا یافتن محصول در قفسهی فروشگاه کاهش دهند.
۵. یکپارچگی اینترنت اشیا
مصرفکنندگان هر سال دستگاههای بیشتری را وارد خانههایشان میکنند که از طریق wifi به اینترنت متصل میشوند. این دستگاهها نه تنها دسترسی به خدمات را برای مصرفکنندگان آسانتر میکنند بلکه دادههای مختلفی را در اختیار سازمانها قرار میدهند تا به خرده فروشان نظرات بهتری بدهند، در مورد اینکه واقعا افراد چگونه از محصولاتشان استفاده میکنند.
آنها با مجهز شدن به این اطلاعات میتوانند خدمات و محصولاتشان را طوری تنظیم کنند تا برای استفاده کنندگان شهودیتر و سودمندتر باشند. هرچه دستگاههای اینترنت اشیا بیشتری وارد خانه شود، میتوانند با یکدیگر تعامل کنند تا عملکردشان را بهبود بخشند و سریعتر به نیازهای مصرف کنندگان پاسخ دهند.
۶. استراتژیهای موقعیت جغرافیایی
فراگیری ابزارهای فناوری فرصتهایی در اختیارمان میگذارد تا از آنها به روشهایی جدید و مهیج استفاده کنیم. یکی از توسعههای هیجانانگیز، استفاده از استراتژیهای موقعیت جغرافیایی بوده که نمایی جزئی از مشتریان، محیط و نیازهایشان تهیه میکند. تجربیات مشتری میتوانند حول یک بازار بخصوص شکل بگیرند و کاربران به فروشگاهها و کسبوکارهای محلی متصل شوند. آنها بر اساس موقعیت با دیگر خدمات هم میتوانند ترکیب شوند.
دانستن اینکه شخصی در نزدیکی یک موقعیت جغرافیایی بخصوص است، فرصتهای بازاریابی منحصر به فردی را به وجود میآورد. برای مثال کسانی که از خدمات اشتراکگذاری سواری استفاده میکنند میتوانند دربارهی فروشندگان یا رستورانهایی که از وجودشان آگاه نبودند، آگهی دریافت کنند.
۷. کیف پول دیجیتال
اینروزها پرداختها نیز دیجیتالی شدهاند. با اینکه با جایگزینی پول نقد و کارتهای اعتباری سنتی فاصلهی زیادی وجود دارد، با این حال برنامههای کیف پول دیجیتال به ویژگی محبوبی در گوشیهای هوشمند و دستگاههای هوشمند پوشیدنی تبدیل شدهاند. فروشندگان باهوش در حال پذیرش پرداختهای دیجیتال از ارائه دهندگان مختلف هستند تا برای مشتریان این قابلیت را فراهم کنند که به هر طریق و در هر زمانی که میخواهند هزینه را پرداخت کنند.
۸. سالن نمایش (showrooming) وارونه
در روزهای اول ظهور خرید آنلاین، اکثر فروشندگان نگرانی موجهی در این باره داشتند که مشتریان به فروشگاهها مراجعه میکنند ولی بعد به خانه برمیگردند تا با قیمت بهتری به صورت آنلاین خرید کنند. با این حال آنها به طور فزایندهای قدمهایی را به منظور معکوس کردن این روند برداشتند تا دامنهی گستردهتری از محصولات را برای انتخاب محلی پیشنهاد دهند. در حال حاضر مشتریان امروزی، کالاها را به صورت آنلاین ارزیابی میکنند و سپس برای انتخاب در همان روز و با قیمتی مقرون به صرفه به نزدیکترین فروشگاه مراجعه میکنند.
۹. جستجوی صوتی
مشتریان در مواجه با ابزارهای جستجوی صوتی، بین فعالسازی صوتی گوشیهای هوشمند و دستگاههای بلندگوی خانگی، گزینههای مختلفی پیش رو دارند.
فروشندگان از طریق بهینهسازی فروشگاههای آنلاین برای جستجوی صوتی و توسعهی برنامههای صوتی محور برای استفاده از پلتفرمهای اینترنت اشیا موجود، با این روند سازگار شدند. فناوری تشخیص صوتی که به خوبی طراحی شده است میتواند اصطکاک تجربهی مشتری را از بین ببرد و اجازه دهد تا افراد آنچه را که واقعا به دنبال آنند، به سرعت و سادگی بیابند (و آن را بخرند).
۱۰. فروش بیواسطه
با فراگیری کووید-۱۹ که احتمالا تاثیرگذاری آن بر خردهفروشی تا پایان سال ۲۰۲۰ و بعد از آن ادامه دارد، اکثر فروشندگان بر روی فروش بیواسطه سرمایهگذاریهای سنگینی کردهاند تا مشتریان و کارمندانشان را ایمن نگهدارند. تمام دستگاهها، از اسکنرهای بدون تماس پایانه فروش تا صفحات جدید و خلاقانهی بدون لمس که از سنسورها و الگوریتمهای پیچیده استفاده میکنند تا رفتار کاربر را پیشبینی کنند، همگی اینها زیرساخت بازمانده را، که اگر به خاطر اختلال ایجاد شده توسط این بیماری همهگیر نبود در جای خود محکم باقی میماند، کنار زدهاند.